Výuka na Gymnáziu Christiana Dopplera - Ivt 2013/2014

1.C

Hodina Probraná témata Otázky a úkoly

1.
(4.9.2013)

Počítač:

  • Nejširší definice tohoto slova
  • Příklady (PC, PDA, "chytré" telefony,..)
  • Rozdělení na hardware a software
  1. Musí slovo "počítač" znamenat pouze PC?
  2. Vyjmenujte alespoň 3 příklady počítačů.
  3. Je kalkulačka počítač?
  4. Jaký je původ výrazu PC?
  5. Jaký je rozdíl mezi hardware a software?
2.
(11.9.2013)

Hardware:

  • Uvnitř počítačové skříně (MB, HDD, zdroj, chlazení)
  • Periferie
  • Datová média (diskety, optické disky, SD karty, flash disky)
  1. Co se myslí slovem "periferie" v užším a širším významu?
  2. K čemu slouží datová média?
  3. Jaký je pojem nadřazený CD, DVD či BD mechanice?
3.
(25.9.2013)

Software:

  • Reprezentace dat a instrukcí ve dvojkové soustavě
  • Jednotky pro velikost dat: b, B, kB, kiB, MB, MiB,...
  1. Co představuje jeden bit?
  2. Kolik bitů je jeden byte?
  3. Jaký je rozdíl mezi kB a kiB?
4.
(2.10.2013)

Software:

  • Systémový (firmware, OS)
  • Aplikační (kancelářské balíky, grafické programy, vývojové nástroje, zábavní software)

Licence:

  • dohoda mezi vydavatelem a uživatelem softwaru
  • vymezuje nakládání s ním: používat, šířit (bezplatně / za úplatu), kopírovat, upravovat, používat ve vlastním programu,...
  • za určitých podmínek: nekomerční účely, časové / funkční omezení, poskytnutí zdrojových kódů výsledné aplikace, odkaz na autora,...
  1. Jaký je rozdíl mezi operačním systémem a aplikačním software?
  2. Vysvětlete pojmy: freeware, shareware, open source.
5.
(16.10.2013)

Průzkumník Windows

Internetový prohlížeč

  1. Jak najdete všechny soubory určitého typu v dané složce a jejích podsložkách?
  2. Co je to přípona souboru a jak ji u všech souborů zobrazíme?
6.
(23.10.2013)

Microsoft Word:

  • manipulace s dokumentem (otevření, uložení,...)
  • základní úpravy textu (font, tučné, podtržení, barva, zarovnání,...)

 

 

7.
(13.11.2013)

Diskuze o důležitosti správného strukturování textu

8.
(20.11.2013)

Microsoft Word:

  • vložení textu (s formátováním / bez formátování)
  • formátování odstavce
  • styly
  • WordArt
  • kliparty
  • vložení obrázků a manipulace s nimi
  • vytváření a úprava obrazců
  1. Vytvořte jednoduchý plakát, či pozvánku na akci obsahující různé styly textu, kliparty, či jiné obrázky.
  2. Napište článek s obrázky zarovnanými v textu a nějakým obrázkem na pozadí.
9.
(27.11.2013)

Microsoft Word:

  • formátování odstavce
  • použití stylů
  1. Vytvořte dokument, ve kterém všechny změny formátování písma budou řešeny pomocí stylů.
10.
(4.12.2013)

Microsoft Word:

  • tabulátory a zarážky
  • poznámky
  • automaticky generovaný obsah
  1. Napište krátký struktorovaný článek s několika podsekcemi, který bude mít automaticky generovaný obsah.
11.
(11.12.2013)

Microsoft Excel:

  • manipulace s dokumentem
  • formátování a vzhled
  • formát buněk
  • tisk
  1. Vytvořte jednoduchou tabulku obsahují různé typy údajů, např. data, ceny, texty, počty, apod.
12.
(18.12.2013)

Microsoft Excel:

  • ukotvení příček
  • záhlaví a zápatí
  • křížový přetah
  • absolutní a relativní adresování

 

  1. Připravte tisknutelnou tabulku se záhlavím, zápatím a opakujícím se prvním řádkem na každé stránce.
13.
(8.1.2014)

Microsoft Excel:

  • vzorce
  • absolutní a relativní adresování
  • funkce
  1. Vytvořte fakturu, do které pro každou položku zadáte pouze cenu a počet, celkový součet včetně daně se pak vypočítá sám.
14.
(15.1.2014)

Písemná práce

  • Word
  • Excel - do 12. hodiny včetně
 

2.C

Hodina Probraná témata Otázky a úkoly

1.
(4.9.2013)

Algoritmus:

  • Definice
  • Vlastnosti algoritmu (finitnost, rezultativnost, univerzálnost, determinovanost)
  1. Čím se liší algoritmus v programování od obecné definice tohoto slova?
  2. Vyjmenujte a vlastními slovy popište jednotlivé vlastnosti algoritmu.

2.
(11.9.2013)

Algoritmus:

  1. Zachyťte ve vývojovém diagramu algoritmus řešení kvadratické rovnice.
  2. Čím se liší matematické proměnné od těch "programátorských"?
  3. Co je to přiřazení a k čemu slouží?

 

3.
(18.9.2013)

Algoritmus:

  • Příklad: funkce sgn
  1. Zachyťte ve vývojovém diagramu algoritmus řešení nějaké přímočaré matematické úlohy.
4.
(25.9.2013)

Algoritmus:

  • Příklad: výpočet počtu průsečíků dvou kružnic
 
5.
(2.10.2013)

Algoritmus

 

6.
(16.10.2013)

Algoritmus:

 

7.
(23.10.2013)

Algoritmus:

  1. Vytvořte vývojový diagram přímočaré úlohy s jedním cyklem.
8.
(30.10.2013)

Algoritmus:

  • Cykly

 

9.
(6.11.2013)

Algoritmus: proměnné a cykly - opakování

 

10.
(13.11.2013)

Úvod do jazyka C:

  • proměnné, funkce
  • základní kostra programu
 
11.
(20.11.2013)

Úvod do jazyka C:

  • konstanty, operátory, výrazy
 
12.
(27.11.2013)

Úvod do jazyka C:

  • výrazy
  • volání funkcí
  • překlad programu, prohlédnutí výsledků
 
12.
(4.12.2013)

Úvod do jazyka C:

  • výstup

 

13.
(11.12.2013)

Úvod do jazyka C:

  • vstup a výstup
  1. Vytvořte jednoduchý program, kterému zadáte dvě čísla na vstupu a on vypíše na výstup jejich součet, součin a rozdíl.
15.
(18.12.2013)

Úvod do jazyka C:

  • vstup a výstup

 

16.
(8.1.2014)

Jazyk C:

  • větvení

 

17.
(15.1.2014)

Písemná práce:

  • Algoritmus s jednoduchým cyklem a jeho zápis ve vývojovém diagramu (či v jazyku C, kdo si troufá)
  • Základní konstrukty v jazyku C - výrazy, vstup a výstup
 

Příručka k jazyku C od Jiřího Prokopa:

3.C

Hodina Probraná témata Otázky a úkoly

1.
(4.9.2013)

Von Neumannova architektura

Princip výstupu na grafickou kartu

  1. Co se zde myslí slovem "architektura"?
  2. Jaké jsou jednotky ve Von Neumannově architektuře a jak mezi sebou komunikují?
  3. Kde jsou ve Von Neumannově architektuře uložena data? A instrukce?
  4. Co je slabina Von Neumannovy architektury a jak se v dnešní době řeší?
  5. Kde se nachází a k čemu slouží framebuffer (obrazový buffer)?
  6. Jakým způsobem je v počítači reprezentována barva?
2.
(18.9.2013)

Počítačová grafika

  • Obory zájmu:
    • 2D grafika
    • 3D grafika
    • zpracování obrazu
  • Pojmy:
    • Rendering
    • Animace
    • Komprese (ztrátová / bezztrátová)
  1. Počítačová grafika je věda, je tedy i grafik vědec? Nebo jak to ve skutečnosti je?
  2. Co je hlavním předmětem 3D počítačové grafiky?
  3. Vysvětlete probrané pojmy.
  4. Jaký je rozdíl mezi rastrovými a vektorovými grafickými formáty?
3.
(25.9.2013)

Počítačová grafika:

  • Typy datových formátů:
    • Vektorové / Rastrové
    • Ztrátové (JPEG, PNG) / Bezztrátové (BMP, GIF)
  • bezztrátové (BMP, GIF)
  • ztrátové (JPEG, PNG)
  1. Jaký obrázek je možné uložit do GIFu?
  2. Srovnejte GIF, JPEG a PNG.
4.
(2.10.2013)

Úvod do GIMPu

Základní manipulace s obrázkem:

  • změna velikosti
  • rotace, škálování, posun, perspektiva
  1.  Zmenšete obrázek na velikost vhodnou pro internetové stránky.
5.
(16.10.2013)

GIMP: korektivní transformace obrázku

GIMP: výběry

  1. Opravte fotografii se špatnou rotací / perspektivou / velikostí, případně ji ořízněte.
  2. Změňte barvu či texturu nějaké části obrázku.
  3. Vyřízněte složitější objekt z fotografie.
6.
(23.10.2013)

GIMP: výběry

 
7.
(30.10.2013)
GIMP: vrstvy
  1. Proveďte jednoduchou fotomontáž s využitím vrstev.
8.
(6.11.2013)
GIMP: vrstvy  
9.
(13.11.2013)

GIMP: masky

 

10.
(20.11.2013)

GIMP: prolínání vrstev

  1. Vytvořte zajímavou koláž s použitím vrstev používající různé způsoby prolínání.
11.
(27.11.2013)

GIMP: úprava barev

  1. Opravte fotografii se špatným odstínem, jasem či kontrastem barev.
12.
(4.12.2013)

Inkscape:

  • manipulace s dokumentem
  • vytváření a úprava jednoduchých tvarů
  • obrysy a výplně
  1. Vytvořte jednoduchý obrázek ve stylu dětské kresby (domeček, panáčci, sluníčko,...).
13.
(11.12.2013)

Inkscape:

  • zarovnání, rozmístění, pořadí
  • obdélník
  • elipsa, hvězda, spirála

 

14.
(18.12.2013)

Inkscape:

  • beziérovy křivky
  1. Vytvořte novoroční přání obsahující beziérovy křivky.
15.
(8.1.2014)

Inkscape:

  • rozšiřování a zužování obrysu objektů
  • prolínání křivek (součet, rozdíl, ...)

 

16.
(15.1.2013)

Písemná práce:

  • GIMP
  • Inkscape

 

4.C

Hodiny Probraná témata Otázky a úkoly

Do 4.12.2013

Počítačové sítě

 

Od 4.12.2013

PHP

  • použití na webovém serveru
  • základní syntaxe
  • proměnné
  • větvení
 
15.1.2014

Písemná práce

 

Stránky starších let výuky:


Studium na Matematicko-fyzikální fakultě UK

Zápisky z letního semestru 2009/2010

Poznámky nejsou úplné, nicméně jsem většinou napsal, co konkrétního v nich na daném místě chybí. Za chyby neručím :-). Pokud mě však někdo na nějakou upozorní (dobromilek@seznam.cz), budu jenom rád. Stejně tak s někým i zdrojáky v LaTeXu milerád složím.